יואב קוטנר

יום שני, 8 בדצמבר 2014

דיקלה



דיקלה (או בשמה המלא דיקלה דורי) פרצה לעולמנו, אי שם בראשית שנות ה2000, באלבום הבכורה שלה "אהבה מוסיקה". היא הייתה אז מה שמכונה "עוף מוזר" בתרבות הישראלית. כלומר זמרת שנשמעת שונה מכל אחת אחרת, כותבת ומלחינה בעצמה אך לא דומה לאף סינגר-סונגרייטר ישראלית, מביאה קול ייחודי ושירה "ערבית" שלא מזכירה את המוסיקה המקומית האחרת, לא ברוק ולא במזרחית. בקיצור, זמרת יוצרת מאד קשה לקיטלוג ואצלנו כידוע, הקיטלוג מאד חשוב... כי אחרת איך אפשר לדעת אם לאהוב את המוסיקה או לא?


שכן הכותרת "אהבה מוסיקה" היא המסר העיקרי והאלבום הראשון ההוא הציג את האג'נדה שלה, כנראה בצורה לא מודעת, גם בשמות השירים. ולא רק ב"אהבה מוסיקה" שאת זה כל אחת ואחד, בכל מקום ובכל זמן, יכולים להגיד. האלבום ההוא  נפתח ב"תבלינים" שזה כבר רמז לייחוד שלו, על שירי הרוק-נשמה שלה, בהפקה גאונית של רן שם טוב מ"איזבו", פוזרה כמות גדולה של תבליני צליל שנתנו להם טעם חדש. למה ככה? כי זה מה שהיא "בוחרת להיות" כשם השיר השני באלבום, בו היא מצהירה ש"אני בוחרת להיות, לחיות את כל האמת שבי" וגם יודעת שכדי לממש את דרכה היא צריכה לקחת את הזמן... כך גם בשאר שירי האלבום, שהפך, למרבה ההפתעה למוכר ומצליח. היה בצליל שלה משהו רענן ואחר, וחריג בתוך התרבות העברית שמוכנה לאמת בשמחה גוונים רבים של מוסיקה מזרחית, אך מתקשה לקבל את הערבית. דיקלה אמנם שרה רק שיר אחד בערבית מצרית ("בסתנה" – "מחכה") אך גם כשהיא שרה בעברית היא נשמעת ערבייה. לא כחיקוי, אלא כביטוי אותנטי לשורשים שלה. שם טוב, שגם בלהקת "איזבו" שילב בין השפעות "לד זפלין" לצלילים ערביים, עטף את השירים האישיים שלה, שכתבה בעברית, בבגדים ערביים. מתזמורת גדולה סטייל אום כלתום בחלק מהשירים , ועד מגוון של כלים ומקצבים מזרחיים, שנוגעים רק בעדינות במוסיקת הפופ המקומית. "יש דרך אחרת להסתכל על העולם" כתבה דיקלה, וזה מה שהיא ממשיכה לעשות מאז. קודם כל בעוד אלבום בהפקת רן שם טוב "עולם" (ב2004), באלבום שלישי "ארלוזורוב 38" (2010) שהציג גישת הפקה שונה, יותר אלקטרונית – דאנסית – מוסיקת עולם, בהפקת הצמד "DIZIAC", אלון אוחנה וגיל מרום.
בתכנית "פסקול ישראלי" שתשודר בקרוב בחינוכית שאלתי את דיקלה מדוע אחרי "מוסיקה אהבה" ו"עולם" בחרה במשהו כל כך ארצי לשם אלבומה השלישי "ארלוזורוב 38". והיא השיבה שעשתה זו אחרי התייעצות עם מורה רוחנית. היא חשבה שאולי זה יצחיק אותי, אבל התשובה הזו מאד התאימה לאיך שדיקלה מצטיירת בעיני: תמיד עם דוק של מיסתורין מאחורי השירה והשירים שלה. מה שרואים ושומעים הוא רק חלק מהתמונה.


מאז תחילת דרכה וההכרה בה זכה אלבום הבכורה שלה, דיקלה נראית פחות משונה, מבלי לוותר על מה שהיא רוצה לומר ועל הדרך המיוחדת לומר זאת. היא הופיעה עם רקדנית בטן במופע שכולו שירים בערבית, שרה עם אביב גפן בטכס חתימת הסכם ג'נבה, כתבה עם שרית סרי שיר למען החטופים אהוד גולדוואסר, אלדד רגב וגלעד שליט, הופיעה עם זמרת האופרה אפרת רותם, הלחינה שירים לשלומי סרנגה (הלהיט "מונו"), שרית חדד, מאיה בוסקילה ומוש בן ארי, הלחינה את שיר הפתיחה של הסדרה "רביעיית רן", שיחקה  בסרטים "בלדה לאביב הבוכה" ו"עדות" ובסדרה "אמא ואבאז", נבחרה להפיק את אלבום הבכורה של זוכה "הכוכב הבא" אביתר קוקוס, הלחינה עם שאול בסר את פסקול הסרט "גט – המשפט של ויויאן אמסלם"... בקיצור, היא מאד עסוקה ופעילה ונראה כאילו לגמרי מחובקת על ידי הקהל והתקשורת. שלא כמו בתחילת דרכה של דיקלה, בימינו המוסיקה הערבית מקבלת ביטוי רב יותר בשירים הישראליים וברוק הישראלי ("כנסיית השכל", "אורפנד לנד") ובכל זאת, ובמיוחד באווירה העויינת השולטת בשיח הציבורי בעת האחרונה, צריך להיות בעל אומץ לב מיוחד להוציא אלבום כמו "ואם פרידה" שהוציאה דיקלה עכשיו. אלבום נשמה, רוק ודאנס שכתבה והלחינה, הפעם בעיבודים משותפים עם עידו אוחיון (שגם השתתף בהלחנה) ובהפקה מוסיקלית עם אוחיון ורוני בראון, מנכ"ל "הליקון" שהרבה מאד זמן לא היה שותף בהפקה. ללמדך שלחברת התקליטים ישנה אמונה בפוטנציאל של האלבום. ובצדק, יש כאן כמות גדולה של שירים מצויינים, כתובים היטב ומבוצעים כמו שרק דיקלה יודעת. נשמה ערבית בעברית. ויש גם גרסה באנגלית-ערבית ל"HERE COMES THE RAIN AGAIN" של "יוריתמיקס". ומאחר שאני מחפש, כבר מאלבומה הראשון, סימנים בשירים, אז הנה שיר הנושא הופך באוזני לפוליטי, על יחסינו עם שכנינו הערבים:  "ואם פרידה, אז שיהיה שלום בינינו. ואם כבר שלום אז שיהיה מי שישמור עלינו"?

יום שבת, 6 בדצמבר 2014

אריה בחורף




מכל הדברים היפים והמכוערים שנאמרו על אריק איינשטיין במלאת שנה למותו, קומם אותי במיוחד דיון  שהתקיים באחד הערוצים, שבו, בין השאר, נטען שאריק איינשטיין של 15 השנים האחרונות היה מנותק מהמציאות הישראלית (הנה, עובדה, נאמר שם, הוא לא הופיע בהפגנות המחאה החברתית!) ובתקליטיו האחרונים אין התייחסות "למצב". 

ישנה גם טענה מגוחכת שאריק איינשטיין בעצם פרש מיצירה והקלטות אי שם בשנות התשעים המאוחרות. "למה לא דיברת על התקליט האחרון שלו?" שאלה אותי מאזינה באחת מהרצאותי, "לאיזה תקליט את מתכוונת?" שאלתי אותה. ל"יש בי אהבה" היא הודיעה בכעס על כך שאני לא מבין כלום בנושא... ולך תסביר לה שמאז 1995 הוציא אריק איינשטיין עוד שבעה אלבומים...

והיא לא לבד. רבים מאלה שבטוחים שאריק איינשטיין הוא רק נוסטלגיה, פשוט לא יודעים שהוא היה אמן פעיל עד סוף חייו. זאת ועוד,  הדיעה הנשמעת לעתים שאריק איינשטיין של שנות ה2000 לא מתקרב לרמת היצירה שלו בשנות השבעים או השמונים היא אולי לגיטימית, אך לא מתבססת על הכרות אמיתית עם מה שעשה בשנים האחרונות. כלומר, קובעים דעה בלי לדעת את העובדות.

אני לא נכנס כאן לדיון מי אשם בכך, הרדיו או הטלוויזיה או חברות התקליטים או אריק עצמו. לדעתי אריק איינשטיין, כגדול האמנים שהיו לנו במוסיקה הישראלית, ראוי לתשומת לב ולמינימום הכבוד של האזנה ליצירתו בכל שלב בקריירה שלו. גם בחמש עשרה השנים האחרונות. לא מתוך "פירגון" אלא בגלל שהוא המשיך להיות נהדר. המשיך לגלות ולטפח כשרונות צעירים וחדשים, המשיך להיות בעל טעם משובח במוסיקה. המשיך לבטא את עצמו במילים שלו או של אחרים כמו שאף אחד אצלנו לא עשה.


איך התחילו שנות ה2000 של אריק מבחינת ההקלטות? אחרי שיר במצב רוח טוב ("יומן מסע" כאורח אצל אביב גפן) ושיר באחד במצב רוח מרומם ("אדומה שלי" שהוא כתב ומיכה שטרית הלחין לכבוד זכייתה של הפועל תל אביב בדאבל) הוציא איינשטיין שיר שאט-נפש אנטי-פוליטיקה חריף: "פרנצ'סקה פוליטיקה". מיכה שטרית הלחין טכסט בוטה של איינשטיין:

פרנצ'סקה פוליטיקה, את זונה לא קטנה
פותחת רגליים ללא הבחנה
אומרת שלום ועושה מלחמה
אין מה לומר, את זונה לא קטנה

באותו זמן, יחסיו של איינשטיין עם אמרגנו-מפיקו מיכאל תפוח הלכו והתדרדרו, ואחרי 24 שנים של עבודה משותפת וחברות הגיש איינשטיין בשנת 2002 תביעה אזרחית נגד תפוח בטענה שהוא חייב לו כסף רב. אין זה ממקומי כאן להיכנס לעומק הנושא, ומי צדק ובאיזו מידה, אך ברור שהתקופה הזו (שבע שנים קשות נדרשו כדי שהצדדים יגיעו להסכם גישור) הייתה קשה מאד לאריק מבחינה נפשית ויצירתית, ותחושת האכזבה, אולי אף הבגידה, שחש מכיוון חלק מחבריו ושותפיו העסקיים, השפיעה על הטון באלבומיו בשנים הבאות. לא פחות מכך השפיע עליו ההרעה במצב החברתי-פוליטי בארץ ומצבו הפיזי האישי, ובעיקר התדרדרות הראייה שלו.
הוא המשיך, כמו תמיד, להקליט מוסיקה נהדרת ולשיר כמו שאף אחד אחד לא שר, אך מתחת למוסיקה היפה והמעוררת מעצם היותה מוסיקה, משהו קרה לאריק איינשטיין שתמיד, גם בשיריו העצובים ביותר, היה מלא באנרגיה פנימית ותקווה.
בשנות ה2000 האופטימיות שלו נחלשה ובשיריו, לצד האהבה שתמיד קיימת, אני מוצא הרבה מבוכה ודאגה וניסיונות עידוד, עצמי וכללי.
מגיל 60 והלאה אריק איינשטיין כבר לא "יושב על הגדר רגל פה רגל שם" אלא אומר מה שמפריע לו. לא מסתפק בלהיות הקול הנפלא שאומר לך שהכל יהיה בסדר.
ואני מדגיש, הדברים לא נאמרים על סמך ההיכרות האישית בינינו, להפך, בשיחות בינינו הוא היה בדרך כלל חיובי וCOOL ומצחיק. אני מדבר על מה שנשמה לי שהוא חשב או הרגיש על פי השירים, גם אלה שכתב בעצמו וגם אלה שנכתבו על ידי אחרים שעבדו איתו.



אני כאן לא כדי לחולל מהפכות, לרוב שותק שומר על פרטיות,                                                     קצרים אצלי הם ביטויי שמחות,                                                                                                      אך רגישות אפשר לומר מוגזמת מכל שטות.
בבוקר מתעורר ומקשיב לחדשות
מודה שלפעמים זה מצמרר עד כדי שיתוק...
("זה אני" מילים ולחן ארקדי דוכין)

השיר הזה לקוח מהאלבום "שמש רטובה" שהיה בשנת 2002 אלבומו הראשון של איינשטיין ללא השותפים הוותיקים ליצירה. האלבום לא כלל את "אדומה שלי" ו"פרנצ'סקה פוליטיקה" אך כלל 5 שירים אחרים שהלחין מיכה שטרית ועוד לחנים של ארקדי דוכין, נפתלי אלטר ושלום חנוך. לצד שירי האהבה והגעגוע, ביניהם המרגשים במיוחד "ואת חוזרת לשלכת" ו"כמה טוב" שהלחין שטרית למילים של יעקב רוטבליט, "שחורה שלי" שהלחין ארקדי דוכין למילים של אריק (על סימה אהובתו) בלטו שירים שאיינשטיין כתב באווירה שונה. שלום חנוך הלחין מילים של אריק ל"מרחף בחלל", השיר "שמש רטובה" כלל משפטים כמו "עכשיו זה הזמן שהכל מתערבב, תמונות, חלומות, צבעים, הגלגל מסתובב, הכל מתחלף, ואנחנו עדיין חיים" ומיכה שטרית הלחין את הטכסט הקיצוני ביותר שכתב אריק תחת הכותרת "סדום ועמורה":

אזיקים, מנעולים, אקדחים, שרשראות
שוטרים, גנבים, סורגים, חלונות
לילה יורד ועולים האורות
וכלבים גדולים סובבים בחצרות
מטיפים, משיחים, ציידים, נשמות
עניים אבודים, עניות אבודות
חברים, חיוכים ושקרים ובגידות,
וכלבים גדולים סובבים בחצרות

סדום ועמורה
אז איך אתם אומרים שזה לא כל כך נורא
סדום ועמורה
אז איך אני אומר שבכל זאת יש תקווה? 






ב2003 אריק לא הוציא אלבום חדש והסתפק בהקלטת קריינות לספר "הארי פוטר ואבן החכמים" וגם, עם שלום חנוך, גרסה מיוחדת ל"אגדת דשא" לאוסף משירי מאיר אריאל ז"ל.

במקביל הוא עבד באולפן ההקלטות של יזהר אשדות, על אלבומו הבא "שתי גיטרות בס תופים" שיצא ב2004 בחברת תקליטים חדשה מבחינתו של איינשטיין, "הד ארצי".

המוסיקאים העיקריים באלבום היו ברי סחרוף (שהלחין 5 שירים) ופיטר רוט (שני שירים) וכן המתופף שלומי כרובי שהשתתף איתם בעיבודים, ללמדך שבאלבום חזרה לרוק עסקינן. איינשטיין כתב ששה משירי האלבום והיו בו שירים של אברהם חלפי, לאה גולדברג, יעקב רוטבליט וכיסוי לשיר ישן של בני ברמן "פרידת המלח". אחד היפים בשירי האלבום, "זה לא בדיוק געגוע" הולחן על ידי יהודה פוליקר למילים מתגעגעות של איינשטיין. "זה לא שפעם היה יותר טוב" הוא אמר לי בראיון, "אלא שפעם היה פחות רע". וזו היתה לאיינשטיין תקופה רעה. "שתי גיטרות בס תופים" הוא, לדעתי, אלבומו הקודר של איינשטיין. על סף יאוש, מבחינה אישית וכללית. 


ב"מילים מילים" שכתב יעקב רוטבליט והלחין פיטר רוט הוא שר על רמאי מאחז עיניים, שיר שנשמע מאד אקטואלי - פוליטי:
קולף מילים לארוחת הבוקר, הוא לא אוהב אותן מדי קשות, אחרי שהן ריקות מתוכן,                             
הוא מגלגל אותן על הלשון. מילים גדולות שאוהבים לשמוע, מתובלנות הן טעימות מאוד,             מילים יפות אשר יודעות לצבוע שגם החושך יראה ורוד
                                                                                                                                                     

ב"חמלה" ארקדי דוכין הלחין למילים של אריק הוא שר:
והימים ימים קורעים, הלילות לילות קרים
הקירות קירות חלקים, ואנחנו לבד לגמרי לבד
והלב נקרע מכאב, הלב מתפוצץ מזעם
הלב מתמלא בחמלה, פעם אחר פעם

ברי סחרוף הלחין את הטכסט שכתב אריק ל"אנה ואנה"
אנה ואנה עולה ויורד
רגע נכנע, רגע מורד
חובש את הכובע, יורד לרחוב
אנה ואנה בשביל לא לחשוב
הו, אלוהים, אני שוב בצרות
שוב לא יודע אם לצחוק או לבכות
רוצה להבין כבר מה הסיפור
תגיד מה מותר, תגיד מה אסור

עוד מילים של אריק שברי הלחין, לשיר "בואנס נוצ'ס":
עייפים מלשאול את אותן שאלות
מלקבל כל הזמן את אותן התשובות
עייפים מלבוסס באותן הביצות
ולא להבין שום דבר
עייפים מלטפס על אותם ההרים
מלכאוב כל הזמן את אותם כאבים
עייפים מללחום בקרבות אבודים
להרגיש לבד כמעט לגמרי לבד
עייפים מלרצות להיות חזקים
לצפות לאהבה מכל החברים
עייפים מהימים הארוכים העצובים

הלחן של ברי למילים המאד ציניות (או אולי לא) של אריק "תודה אנשים טובים":
היינו שבורים, המומים, כואבים
החלפנו מבט, השפלנו עיניים
אחר כך זעמנו, נשפנו, רשפנו
התחלנו לחרוק, לחשוף שיניים
רצינו לשאול, לנסות להבין
ולא ידענו נפשנו
אחר כך חייכנו, לקחנו אוויר
זרקנו הכל וחזרנו לשנינו

ויותר מכולם ישנו שיר אחד שמייצג את מצבו הנפשי של אריק באלבום הזה. "תוף בודד". שיר של לאה גולדברג שאריק הקליט בלחן שונה (של מיקי גבריאלוב) בראשית שנות השמונים. עם הקלטת הגרסה החדשה שהלחין סחרוף אריק הסביר לי על השיר: "לאה גולדברג הרגישה בשלב מאוחר של חייה רדופה ומושפלת. הביקורות של המבקרים הצעירים קטלו אותה והיא חשה שאיש לא עומד להגנתה". מדוע בחר איינשטיין לחזור לשיר הזה ב2003? על כך הוא לא השיב.
הם אהבו אותי מאוד
עד שעליתי לגרדום,
הם אהבו אותי מאוד
אבל עליתי לגרדום.
הם לא אמרו מטוב עד רע
יום בו עליתי לגרדום
וכך קרה אשר קרה
וכך עליתי לגרדום.
אני הלכתי לגרדום
כל הרחובות היו שקטים.
אני עליתי לגרדום
איש לא יצא מן הבתים.


ב2006 יצא איינשטיין מהאווירה הקודרת של "שתי גיטרות בס תופים" באלבום בו שיתף פעולה עם פיטר רוט. האלבום "רגעים" כלל עיבודים של רוט ביחד עם אלדד גוואטה לשיר ישן של שמוליק צ'יזיק ז"ל "אף אחד לא מזיל דמעה" ולשירים חדשים שכתבו ו/או הלחינו במיוחד לאלבום פיטר רוט, מאור כהן, יהלי סובול, מאיר ישראל, יעקב רוטבליט, דן תורן ואריק איינשטיין עצמו שהסתפק הפעם בכתיבת מילים לשיר נוסטלגי אחד "שלא ייגמר".

שניים משיריו נשמעים קשורים למצבו הנפשי של אריק, למרות שהוא לא כתב אותם. את האחד כתב והלחין יהלי סובול "פרידה קצרה"

מי יודע מה קרה איך הדרך התפתלה
משהו אבד לי לא זוכר אפילו מה
לפעמים בחלומות מעמקי התהומות
פעמון רחוק עוד מצלצל

את השיר השני הלחין פיטר רוט למילים של יעקב רוטבליט. "אריה בחורף" ספק על איינשטיין ספק על אריק אחר ואולי בכלל ללא שום קשר...
אריה בחורף, אריה בא מן הסתיו
סוחב את הרגל, נתפס לו הגב
רק זה עוד חסר לו כמו קוץ בזנב
הרוח משנה כיוון עכשיו

אריה בחורף הרעב בעיניו
אריה בחורף עוד קרב אחרון לפניו
רואה את הנשר בשמיים חג
אריה בחורף למי ישאג 







 ב2006 יצא איינשטיין מהאווירה הקודרת של "שתי גיטרות בס תופים" באלבום בו שיתף פעולה עם פיטר רוט. האלבום "רגעים" כלל עיבודים של רוט ביחד עם אלדד גוואטה לשיר ישן של שמוליק צ'יזיק ז"ל "אף אחד לא מזיל דמעה" ולשירים חדשים שכתבו ו/או הלחינו במיוחד לאלבום פיטר רוט, מאור כהן, יהלי סובול, מאיר ישראל, יעקב רוטבליט, דן תורן ואריק איינשטיין עצמו שהסתפק הפעם בכתיבת מילים לשיר נוסטלגי אחד "שלא ייגמר".
שניים משיריו נשמעים קשורים למצבו הנפשי של אריק, למרות שהוא לא כתב אותם. את האחד כתב והלחין יהלי סובול "פרידה קצרה"
מי יודע מה קרה איך הדרך התפתלה
משהו אבד לי לא זוכר אפילו מה
לפעמים בחלומות מעמקי התהומות
פעמון רחוק עוד מצלצל

את השיר השני הלחין פיטר רוט למילים של יעקב רוטבליט. "אריה בחורף" ספק על איינשטיין ספק על אריק אחר ואולי בכלל ללא שום קשר... 

אריה בחורף, אריה בא מן הסתיו
סוחב את הרגל, נתפס לו הגב
רק זה עוד חסר לו כמו קוץ בזנב
הרוח משנה כיוון עכשיו

אריה בחורף הרעב בעיניו
אריה בחורף עוד קרב אחרון לפניו
רואה את הנשר בשמיים חג
אריה בחורף למי ישאג



אחרי "רגעים" החל אריק איינשטיין משתף פעולה עם גיטריסט, כותב ומוסיקאי די אלמוני עד אז, גיא בוקאטי. עד ימיו האחרונים של אריק היה בוקאטי בן הזוג שלו ליצירה. האיש שאריק סמך עליו, התייעץ איתו, יצר שירים בשותפות איתו כאשר במידה רבה כתיבתו של בוקאטי היא ביטוי למחשבות ולדעות של אריק. ב2007 יצא אלבומם המשותף "כל הטוב שבעולם" שכמעט כולו (למעט השיר "רגע לפני" שכתב יעקב רוטבליט) הוא מילים ולחנים של בוקאטי. האנרגיה והתחושות הטובות חזרו באלבום הזה, ושוב וכרגיל, אריק מתעסק בפרטי, באהבה וביחסים, אך גם לא מתעלם מהסביבה בה הוא חי. פה אצלנו.

בערב, בבית, יושב בכורסה
על המסך יש אישה שבוכה ובוכה
אין לה בית, אין משפחה
אין לה בעצם מה להגיד
היא מחכה לניסים, היא בוכה לפקיד
אין לה כסף, אין עבודה

לא רוצה לעורר את המועקות
לא רוצה להתבכיין, אני רוצה לבכות
וגם משפט אחד בהקשר המוסיקה הישראלית?
על כל כוכב שנולד שני אומנים נגמרים
וגעגוע לימים אחרים 
אני זוכר ימים יפים בחוף שנעלם
אמרתי לחבר, נשנה את העולם
הוא מצא את אלוהים, אני נשארתי כאן

ושיר אחד "רוקד את הטנגו לבד" שאיינשטיין כתב את המילים שלו ביחד עם בוקאטי, כלל משפט שהתברר כנכון עובדתית:
כתבתי לך מיליון שירים וזה יהיה האחרון
נתתי לך מכל הלב אז קחי ממני קצת כאב
קצת כאב, זה הורג אותי ככה לאט לאט

האם השיר הזה הוא לאהובה פרטית או שהוא מופנה גם למדינה? לתקשורת? לקהל? בשנים שבאו אחרי הוצאת האלבום היתה לאריק ולבוקאטי תחושה שהמוסיקה שלהם לא מקבלת מספיק תשומת לב. אריק אף פעם לא התלונן, אבל מידי פעם הוא שאל מדוע זה כך.
ובכל זאת המשיכו השניים ליצור לא מעט שירים בהמשך, וחלקם הגדול מתעסק בנושאים פחות אישיים ויותר כלליים. כאילו אריק אומר... אם כבר להקליט שירים חדשים, לפחות שתהיה להם מטרה נוספת...
את "כשתחזור" שכתב והלחין גיא בוקאטי ב2009 שר אריק לתמיכה באמו של החייל הנעדר גיא חבר.
אמא שלך אומרת שבטוח תחזור
ואני איתה מביט אל האור
זה קשה עד מאוד, זה קשה באמת
לאבד את הילד בתוך עולם חי ומת

ולחייל שחזר, גלעד שליט, הקליט איינשטיין את "עכשיו כשאתה כאן". באותה שנה 2011, הוא הקליט גם "ילד מיוחד" למען יום ההתרמה של "בית איזי שפירא" לאנשים עם מוגבליות.
וכל אלה ללא שום קשר לשירים "הרגילים" שהקליטו השניים, שיר חדש של רוטבליט "מעבדות לחירות", וגרסה חדשה ל"צליל מכוון" של יצחק קלפטר, דואט עם שלמה ארצי "חוזרים הביתה" ושלושה שירים להוצאה המחודשת של "שירי אברהם חלפי". שניים מהם, "אדם בחדרו" ו"נותרו שנים ספורות" הולחנו על ידי בוקאטי, ואת השלישי, "אמי" שהלחין עומר קליין בוקאטי עיבד. שלושת השירים האחרונים שאריק הקליט אמנם עוסקים במוות המתקרב, אבל הוא בכלל לא תכנן לפרוש בקרוב.

 
אלון אלחנני צילם אתמול בעמק יזרעאל